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La nuova Mansory 4XX Siracusa è l’ultima personalizzazione estrema della Ferrari 488 GTB ad opera del tuner tedesco, con carbonio a profusione e 790 CV di potenza massima ottenuti dall’ottimizzazione del propulsore V8
Da sempre Mansory ama osare, e molto spesso le sue particolarissime interpretazioni delle più potenti supercar o si amano o si odiano. È successo con la prima SIRACUSA, basata sulla Ferrari 458, e succederà con la 4XX. A catturare immediatamente l’attenzione sono le nuove linee della carrozzeria (e come non potrebbe essere considerando il giallo accecante della livrea) e le numerose parti in carbonio progettate e prodotte in autoclave dalla stessa Mansory.
CARBONIO FUNZIONALE
Se da un lato le nuove appendici aerodinamiche appagano la vista, c’è da dire che svolgono una funzione ben precisa. Ad esempio le prese d’aria sul paraurti anteriore migliorano l’afflusso di aria fresca al radiatore e il generoso lip frontale schiaccia al suolo la vettura nelle condizioni di guida più estreme. Anche tutti gli altri componenti, oltre ad essere molto più leggeri rispetto alle controparti di serie, sono studiati per migliorare i flussi e per evitare l’accumulo di aria calda, garantendo il massimo raffreddamento al propulsore twin turbo V8.
MAXIMUM POWER
Mansory non si è limitato all’estetica ma, grazie a una nuova mappatura della centralina e a un sistema di scarico sviluppato su misura, ha fatto schizzare i cavalli a quota 790 (a 8.000 giri/min) con una coppia massima di 870 Nm (a 3,000 giri/min). La Mansory 4XX Siracusa scatta da 0 a 100 km/h in 2,9 secondi e raggiunge la velocità massima di 341 km/h. Di conseguenza anche l’assetto è stato rivisto, con l’adozione di molle ribassate progressive che spostano il baricentro verso il basso di 20 mm. I cerchi, forgiati e ultraleggeri, sono da 20 pollici all’anteriore (con canale da 9 e pneumatici 255/30) e da 21 pollici al posteriore (con canale da 12 e pneumatici 325/25).
Gli interni sono molto curati dal punto di vista della qualità dei materiali (pelle e carbonio), ma forse un po’ “cafoni”, se ci passate il termine, con linee e dettagli in giallo acceso forse discutibili (anche se perfettamente coordinati con l’esterno). Il volante è stato appositamente sviluppato per la 4XX Siracusa, con rivestimento in pelle e inserti in carbonio.
The Mansory 4XX Siracusa, is the latest extreme customization of the Ferrari 488 GTB by the german tuner. New body, carbon parts and 790 HP of power!
The Mansory 4XX is the second generation of the super sports car SIRACUSA. The first model was based on the Ferrari 458, and now it is the turn for the 488 to get tuned. Centrepiece of the complete customisation is the spectacular body design. But the engine, wheels and interior have also all been given an impressive redesign in the best manufacturing quality.
NEWLY DESIGNED BODY
As is to be expected for a genuine MANSORY, also the 4XX features a lot of carbon parts, manufactured in the company’s autoclave. Besides the optics, the technology also has its highlights, for example the striking air intakes on the front spoiler optimise the flow of fresh air to the radiator. Together with the specially developed front lip this gives a better downforce and more grip when driving at the limit. New, extremely bright daytime running lights give additional passive safety.
On the sides the striking side sills, the carbon housings for the rear-view mirrors and the front wings all show the MANSORY design language. Here optics and function go hand in hand. Because the new carbon components are not only lighter than the series equivalents, they also act as a spoiler and deflect fresh air to the power unit. The diffusor and the striking dual rear spoiler, all integrated into the rear apron, are responsible for the perfect deflection of the airflow. But the airflow system on the 4XX SIRACUSA not only ensures that the power of the twin-turbocharged eight cylinder is brought onto the road, the outlets above the front wheels also ensure that the heated air does not accumulate. Besides which, intake channels behind the doors help the respiration of the engine compartment behind the driver’s cabin.
Ultra-light wheels make their own contribution to the optics and the performance. The forged light alloy wheel rims unite highest stability with exceptionally low weight. By reducing the unsprung mass the wheels react even more agilely and realise every steering command, even under the most extreme conditions. At the front the 9×20 inch rims carry 255/30 high performance tyres, while the rear axle rims in 12×21 inch with 325/25 tyres transfer the power of the engine onto the road.
MAXIMUM POWER
The 3.9 litre engine in the 4XX runs with an optimised motor management and a specially designed exhaust system. This combination results in a power output of 790 bhp (581 kW) at 8,000 rpm. Thanks to a torque of 870 Nm (561 lb ft) at 3,000 rpm the eight cylinder accelerates in breathtaking 2.9 seconds (Standard: 3.0 s) from zero to one hundred (62 mph). The top speed of 341 km/h (standard: 330 km/h) is also higher than the standard vehicle. The chassis components fitted to the SIRACUSA have been specially designed for the increased power. These consist of four progressively wound lowering springs. As a result the car’s centre of gravity is 20 mm lower compared to the standard car.
In the interior, MANSORY have created a command and control centre which perfectly combines functionality and comfort. The steering wheel specially designed for the 4XX in a combination of leather and carbon and the redesigned central console operating panel guarantee optimum control of the vehicle. At the same time, the interior of the super sports car oozes pure luxury. All components of the interior cladding are leather coated, offset with coloured seams. 4XX logos on the seats, the foot-mats and the doorsills round off the refinement.